Πρωταρχικός στόχος της επικοινωνίας μας, να γίνει κατανοητή η έννοια του βιώματος και η σχέση του με τη λογοτεχνία. Πώς δηλαδή η μυθοπλασία μεταστοιχειώνει την πραγματικότητα και δρα παρηγορητικά. Ο κάθε σπουδαστής επιδιώκεται, μέσω της επαφής με τα κείμενα και τους δημιουργούς, να επιτύχει μια ουσιαστικότερη συνάντηση με τον εσώτερο εαυτό, ώστε να αναδυθούν από αυτή τη συνάντηση τα άδηλα και κεκρυμμένα. Αυτά θα πάρουν νομοτελειακά τη φόρμα τους στα δικά σας κείμενα, εφόσον κατορθωθεί να ζυμωθούν δημιουργικά, ώστε να εκφράζουν την αλήθεια των συγγραφέων τους, την αισθητική και τις προοπτικές τους.
Ο δάσκαλος θα αποτελεί τον διαμεσολαβητή – ερμηνευτή των εμβληματικών κειμένων που θα παρουσιάζονται. Θα καταθέτει επίσης και δικά του διηγήματα. Η άμεση αναφορά στο πρωτογενές βίωμά του και η όποια λογοτεχνική αποτύπωση–αισθητοποίηση αυτού του βιώματος, έχει στόχο να αποτελέσει οδηγό κατανόησης μιας συγγραφικής λειτουργίας και να επιφέρει επίσης μια επιθυμητή οικειότητα μεταξύ των συμμετεχόντων σπουδαστών και του διαμεσολαβητή δασκάλου, καθώς η έκθεσή του αυτή, είναι δυνατόν να παρακινήσει σε αντίστοιχη ενθάρρυνση και αναστολή των δισταγμών των σπουδαστών, την αποκάλυψη και λογοτεχνική έκφραση του δικού σας κόσμου, με την κατάθεση των κειμένων σας. Αυτά θα τα σχολιάζει ο δάσκαλος, επισημαίνοντας τις αρετές και ελλείψεις τους.
Αφηγηματικές τεχνικές και φιλοσοφία της λογοτεχνικής δημιουργίας, στις οποίες θα γίνονται εκτενείς αναφορές και επισημάνσεις, θα συντελέσουν στη μορφοποίηση και πιστότερη έκφραση. Οι έννοιες του πραγματικού και του φανταστικού, η αλήθεια και το ψεύδος, ο χρόνος, ο έρωτας, ο θάνατος κλπ., θα εντοπίζονται και θα επανορίζονται κατά την ερμηνευτική διαδικασία και ενδοσκόπηση των κειμένων.
Πρέπει να τονισθεί ότι η δομή των δέκα «συναντήσεων» και το περιεχόμενο της κάθε μιας ξεχωριστά, δεν είναι αυστηρώς καθορισμένη, καθώς οι έννοιες, στη λογοτεχνική έκφρασή τους, συνείρονται διαρκώς και αναδεικνύονται διαφορετικές, στον κάθε συγγραφικό κόσμο. Επομένως, τα ίδια θέματα είναι πιθανόν να επαναλαμβάνονται υπό το πρίσμα της αισθητικής προσέγγισης και ιδιαιτερότητας του συγγραφέα τους. Αυτή η μοναδικότητα των δημιουργών είναι που νοηματοδοτεί, εγκαθιδρύει το νόημα των πραγμάτων. Και αυτή θα επισημαίνεται και θα ιχνηλατείται κατά την προσπέλαση των εμβληματικών κειμένων των συγκεκριμένων συγγραφέων. Επομένως, συχνά θα επανερχόμεθα στην ίδια, κατ’ επίφασιν, θεματολογία και στις πολλαπλές ερμηνευτικές εκδοχές.
Κυρίαρχη σημασία αποδίδεται επίσης στο ρόλο του αναγνώστη. Η ιδιότητα αυτή επιχειρείται να αναδειχθεί ως όρος αναγκαίος της συγγραφής. Φιλοδοξία μας, εν τέλει, είναι οι συναντήσεις μας να συντελέσουν στη δημιουργία εκείνης της ζέσης γύρω από τη διαδικασία της συγγραφής και ανάγνωσης της λογοτεχνίας, η οποία θα παρακινήσει σε αμεσότερη εμπλοκή και στην κατάθεση λογοτεχνικών αφηγήσεων από τους σπουδαστές, ώστε να καθίστανται όχι καταναλωτές, αλλά παραγωγοί.
Περιεχόμενο Σεμιναρίου :
Μάθημα 1: Ορισμός, περιδιάβαση στις έννοιες του βιώματος και της καθημερινότητας και η λογοτεχνική μορφοποίησή τους.
Μάθημα 2: Επιφανειακή ζωή – βαθειά ζωή – ο ρυθμός στην αφήγηση και λειτουργία της αισθητικής μεταστοιχείωσης των γεγονότων.
Μάθημα 3: Γλώσσα, σημαντικό-ασήμαντο, φανερό-άδηλο.
Μάθημα 4: Επισκόπηση των θεωρητικών αναζητήσεων της ερμηνείας των κειμένων.
Μάθημα 5: Βασικά στοιχεία αφηγηματολογίας και εφαρμογές τους σε επιλεγμένα κείμενα.
Μάθημα 6: Θεωρήσεις της έννοιας του χρόνου και της χρονικότητας, εν σχέσει με τη γραφή. Πραγματικό – υπερβατικό – φανταστικό.
Μάθημα 7: Επισημάνσεις θεωρητικών εκδοχών στα κείμενα, μέσα από ερμηνευτικές προσεγγίσεις τους.
Μάθημα 8: Προφανές – μάσκα – αποκάλυψη – όνειρο – αλήθεια – εξαπάτηση. Περιδιάβαση – ενδοσκόπηση διηγημάτων, επισημάνσεις – διαπιστώσεις.
Μάθημα 9: Ο έρωτας και το παράλογο. Ο φόνος, το πένθος, η εκδίκηση. Περιδιάβαση – σχολιασμοί στο διήγημα «Πίστομα» του Κ. Θεοτόκη.
Μάθημα 10: Νοηματοδότηση, ύφος, κωδικοποίηση και διασαφήνιση βασικών εννοιών της λογοτεχνικής λειτουργίας.
Για να γίνει η επιλογή των υποψηφίων σπουδαστών, θα πρέπει η αίτηση να συνοδεύεται από σύντομο αντιπροσωπευτικό κείμενο, έως περίπου 3 σελίδων.
Παράλληλες δράσεις είναι επίσης δυνατόν να προκύψουν (δημοσιεύσεις κειμένων, συλλογική έκδοση, κ.ά.).
Στα 10 τρίωρα Σεμινάρια απαιτούνται τουλάχιστον οκτώ (8) παρουσίες, για να δοθεί η σχετική Πιστοποίηση – Βεβαίωση Παρακολούθησης.
Σε κάθε συνάντηση θα γίνεται, μεταξύ άλλων, επεξεργασία ορισμένων κειμένων των σπουδαστών και τα υπόλοιπα, όσο παραδίδονται, θα «αξιολογούνται» από τον διδάσκοντα κατ’ οίκον και θα επιστρέφονται σε επόμενες συναντήσεις.